Lumehelbekeste generatsioon tööturgu vallutamas – mida see tähendab tööandjale?

Lumehelbekeste generatsioon tööturgu vallutamas – mida see tähendab tööandjale? 1

Lumehelbekesed ehk Z generatsioon on vallutamas tööturgu ja mis seal salata, nende töö tegemise motiivid ja käitumine on veidi teistsugune võrreldes nendega, kes on enne neid tööturul.

Olenemata vanusest ja soost saab tõenäoliselt öelda, et kõik inimesed sooviksid töötada paindliku tööajaga, panustada tasakaalukalt nii eraellu kui ka tööellu, saada tööandja poolt võrdse ja ausa kohtlemise osalemiseks ja saada selle kõige eest ka motiveerivat töötasu.  Usutavasti räägime täna nendel teemadel noorema generatsiooni kontekstis rohkem, sest tööturult on puudu hetkel, ja järgmised kümme aastat veel kindlasti, vähemalt 6000 töökätt.

Sama kõrge suremus, kuid oluliselt madalam iive mõjutab meie tööturgu ja majandust. See sunnib meid täna vaatama otsa kogu tööturu väärtuspakkumisele. Tööandja peab täna end märksa rohkem painutama kui varasemalt. Ja seda sellepärast, et vana käitumisega head tulemust enam ei saa. Tagasisidet on alati küsitud inimestel, kuid nüüd näeme, et seda tagasisidet on nüüd päriselt vaja kuulata ja rakendada.

Lumehelbekeste generatsioon tööturgu vallutamas – mida see tähendab tööandjale? 4
Mis on muutunud – tööandjad peavad rohkem pingutama ja pakkuma väärtust. Selleks on tarvis aga kuulata ja osata tagasisidet küsida ning vastu võtta. Foto: Unsplash

Lumehelbekeste pealetulek tööturule on mitmesuguse mõjuga. Näeme, et nende kodu ja koolikeskkond on olnud teine – nad julgevad märgatavalt enam seista oma vajaduste eest, öelda välja kartmatult oma mõtteid, võtta riske ning mitte muretseda nii väga homse pärast. Elatakse rohkem hetkes ja lastakse elul end kanda. Julgus eksida ja sellest õppimine on elementaarne. Hirmu eksimise ees nooremal generatsioon pole, sest nii meie haridusüsteem kui ka startupilik mõtteviis ütlevad, et läbi eksimise sa õpid kõige paremini.  Kohati võib see tänasele tööandjale mõjuda süüdimatusena, kuid reaalsuses on ehk tegemist ennast säästva targa käitumisega.

Tööandjad kaebavad sageli, et noored tööturul ei pea kokkulepetest kinni – hilinevad tööle ja kohtumistele, tegelevad töö ajal tööväliste tegevustega jne. Aitaks ehk kõige paremini nende tegevuse või tegemata jätmise mõju tagasi peegeldamine ja võimalus neil endal pakkuda välja lahendus. Meil on vaja võtta teadlikult aeg, et noort harida ja kasvatada tänase tööturu jaoks. Nii tänamatu kui see ka kohati ei tundu,  aitab kõige paremini kohene rääkimine, olukorra mõtestamine, mõju näitamine ja töö tähenduslikkuse leidmine ühiselt.

CV-Online värbajad on ka täheldanud, et kandideerimisprotsessis otsivad nemad märgatavalt enam töö mõtet ja tähenduslikkust. Soovitakse midagi päriselt ära teha. Intervjuudel rõhutatakse vajadust vabaduse ja paindlikkuse järele ning ootus on, et töö oleks fun. Töökad ollakse ikka olenemata vanusest. Oluline on, et töö meeldib ja seda meeldivust otsitakse teadlikult. Kui ikka keskkond ei sobi, tõmbab alla, siis töökoha vahetus on sama loomulik kui hambapesu. Töö ei ole enam lihtsalt töö. Töö on elustiil.

Lumehelbekeste generatsioon tööturgu vallutamas – mida see tähendab tööandjale? 3
Töö peab meeldima ning töö meeldivust otsitakse teadlikult – tööst on saanud elustiil. Foto: Unsplash

Eestis on tugev startupi ühiskond. Viimane tööootuste uuring näitas, et 30% inimestest sooviksid olla ise ettevõtjad, mis annab meile kui tööandjatele mitu sisendit. Üks on see, et pigem eelistatakse osutada tööandjale teenust ja ise juhtida oma elu ja koormust. Teisest küljest annab see teadmise, et tänane kandideerija soovib üha enam olla seotud mitme tegevusega elus – ei ole enam ühte tööjumalat, kellele kogu oma eluenergia anda. Sellega peaksid tööandjad kindlasti arvestama ja võimalusel pakkuma tööampse ja aktsepteerima meeskonnaliikme mitmekülgseid tegevusi ka kontorist väljaspool.

Näeme ka info tarbimise muutust. Kuna infot on palju, siis kõige paremini toimivad need värbamiskampaaniad, kus ollakse teadlikud kanali valikus ehk teatakse kus üks või teine sihtrühm aega veedab. Teiseks ollakse pigem minimalistliku sõnavõtuga ehk antakse oluline mõte edasi kümme korda lühemalt kui enne. Tänane tööandja peab mõtlema kui turundaja.

Tänane tööandja peab tegema ennast avatuks ja haavatavaks, näitama välja, kuidas organisatsioon toimib, milliseid väärtusi meeskonnas kantakse ja mille nimel tegutsetakse. Oluline on jagada oma lugu ausalt ja siiralt, vältima ülepaisutatud kõnepruuki, võltslubadusi ning liikuma koostöös eesmärkide suunas. Selleks, et olla edukas, soovitame tööandjatel koguda pidevalt mõtestatud tagasisidet ja seda ka rakendada ning  julgeda otsa vaadata mõlema poole vajadustele.

Kuula ka Eesti #1 Tööelu podcast-i I episoodi: “Lumehelbekesed tahavad teha tööd teisiti kui täna tehakse.”

Lumehelbekeste generatsioon tööturgu vallutamas – mida see tähendab tööandjale? 2

Jaga postitust ka sõpradele
LEIA OMA UNISTUSTE TÖÖ!

Lisa kommentaar

#Töövahetusraadio

Äripäeva raadio fookuses: ägedast töökeskkonnast ja parimast tööandjast Eestis

Tööturu trendid: Äripäeva raadio

Ainus tööportaal, mida vajad!
Loe ka seda:
Moeajakirjast keevitajat ei saa: kust otsida endale töötajaid, nüüd kui ajalehest enam selle jaoks abi pole?
Moeajakirjast keevitajat ei saa: kust otsida endale töötajaid, nüüd kui ajalehest enam selle jaoks abi pole?

Eelmise kümnendi filmidest ja sarjadest on tuttavad stseenid, kus tegelased ajalehte sirvides ja markeriga ringikesi tehes tööd otsivad. Tänapäeval on...

Close